Ecologisch en milieuvriendelijk school maken is denken op lange termijn, is duurzaamheid. Daar zijn wij op school voortdurend waakzaam over, zowel tijdens als buiten de lessen.
We worden hierbij ondersteund door de ecowerkgroep (bezieler: Kim Van Leuven, mama van Lotte, vijfde klas) die op zijn beurt ondersteund wordt door het EcoHuis. Deze stimulans heeft de vorm van financiële ondersteuning en tips om duurzaamheid nog sterker te doen leven op school.
Er zijn drie pijlers waaraan we al enkele jaren werken:

  • natuur op school: de kleine speelplaats is een groene, natuurlijke speelplaats geworden met bomen en een druivelaar; we zijn een MoS (milieuzorg op school), de kinderen maken kennis met de natuur via uitstappen naar de zoo, de Kalmthoutse heide, het arboretum én we organiseren deze uitstappen via het STOP-principe: stappen, trappen, openbaar vervoer en pas als laatste vervoermiddel het personenvervoer.
  • afval en duurzame materialen: alle schoolmateriaal is duurzaam, de bouwperiode in de derde klas gebeurt steeds met duurzame materialen, de speeltuigen, het peuterklasje, de rustklas, kortom: alle klassen ademen duurzaamheid uit. Verder proberen we zo veel mogelijk afval te vermijden door herbruikbare verpakking te gebruiken en dit ook bij de kinderen te stimuleren via brooddozen, drinkbussen en hapjesdozen.
  • duurzame voeding: de ‘wintersoep’ die gratis wordt aangeboden tussen de herfst- en de krokusvakantie is biologisch en ook het eten in de kleuterklassen is biologisch. Op de meerdaagse uitstappen van de grotere kinderen wordt er meestal vegetarisch gekookt en de ingrediënten op de paasbrunch waren allemaal biologisch. En o ja: vorig jaar hebben we vanuit de school en de ecowerkgroep de opstart voor een afhaalpunt van groentepakketten mee ondersteund.

De ecowerkgroep wil de school daarin verder ondersteunen en lonkt hierbij naar nog drie andere mogelijke pijlers: energie en klimaat (energiezuinige acties), duurzaam waterverbruik en duurzaam school-woonverkeer.

Terug naar De pedagogie