De seizoentafels

De seizoenen en de jaarfeesten die we in de school vieren, bepalen het jaarritme.
Bij jaarfeesten hoort een seizoentafel. Een onmisbare hoek in de klas. Het kan een tafeltje, kastje of kistje zijn met thematisch seizoenmateriaal. Het geeft kinderen en de leerkrachten een mogelijkheid het hele jaar door mee te leven met de jaarfeesten en alles wat zich in de natuur afspeelt.
Het helpt hen verbonden te zijn met de seizoenen, maar ook met verandering. Na de zomer komt de herfst … Alles in het leven verandert, maar wel met een vast jaarritme. Zo leer je kinderen op een natuurlijke en onbewuste manier loslaten en overgeven. Het ritme geeft vertrouwen en het vieren van een seizoen geeft een kind vreugde. Het maakt de kinderen wakker voor wat er in de natuur gebeurt en kan hen aanzetten om te genieten van de mooie dingen die het leven te bieden heeft.

Op de herfsttafel vind je appeltjes, kastanjes, graan en het prachtige houten zwaard dat een centrale plek inneemt. Elk voorwerp heeft een betekenis voor de kinderen. Elk voorwerp vertelt een verhaal. Een seizoentafel leeft en groeit!
De weerspiegeling met de natuur is duidelijk aanwezig.
De kleuren veranderen van het oranjerood en grasgroen van de zomer naar zachte roodpaarse en groenbruine tinten, en ook verschillende tinten oranje en goudgeel. Een groen blad dat van de boom valt, laat nog even alle warmte zien dat hij in zich heeft, voordat hij bruin wordt en afsterft.

De seizoentafel lijkt op het eerste gezicht misschien slechts een tafel met knutselwerk, maar er is diep over nagedacht.
Naast een leuke bezigheid kan het veel meer zijn.
Elke klaskleerkracht gaat op zijn manier om met de seizoentafel. Het is een groeiend proces. Net zoals de ontwikkeling die een kind op elke leeftijd doormaakt, verandert daarmee ook de manier waarop de seizoentafel groeit. De invloed van een leerkracht en zijn leerlingen maken de tafel tot een geheel wat door de groep wordt gemaakt en beleefd.

Terug naar De pedagogie